در حال بارگذاری لوگو
ساختار سقف کاذب

ساختار سقف کاذب

در این بخش به ساختار سقف کاذب می پردازیم که چه شکلی هستند و چه ویژگی هایی دارند. یکی از شاخه های رشته معماری است که برای پوشش سقف اصلی به کار می رود و در مدت زمان کمی جای خود را در صنعت ساختمان پیدا کرد. این سازه می‌تواند به‌صورت گچی، چوبی، فلزات رنگین، پی‌وی‌سی، شیشه‌ای، آهنی، ورق‌های فلزی روکش‌دار، آلومینیومی، کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجرا به‌صورت واحد و یا با هم را داراست. حضور سقف کاذب در ساختمان، دغدغهٔ پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می‌برد و این، یکی از ویژگی‌های این رشتهٔ ساختمانی نیز هست.

ساختار سقف کاذب

هزینه نصب سقف های کاذب

برای خرید ، و اطلاع از هزینه نصب سقف کاذب میتوانید با شرکت آکس تولید کننده، نماینده کناف در ایران با بیش از 30 سال تجربه در این زمینه تماس گرفته و از خدمات بازسازی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی و … بهره ببرید.

سقف کاذب پوشش غیرباربری است که بعد از سقف سازه ای اجرا می گردد. نقش این سقف به عنوان یک عنصر معماری پوشش دهی تاسیسات زیر سقف اصلی سازه، آکوستیک نمودن فضا، ایجاد حجم های دکوراتیو، جلوگیری از رطوبت و اتلاف دما، ایجاد بستر نورپردازی مدرن متناسب با فضا و … می باشد. از جمله مواردی که در انتخاب سقف کاذب برای فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و … از اهمیت ویژه ای برخوردار است می توان به سبک بودن، دسترسی آسان به تاسیسات پشت سقف کاذب در صورت بروز اشکال تاسیساتی، عدم آسیب به ساکنین فضا در زمان وقوع حادثه اعم از زلزله، سیل و آتش سوزی و همچنین توجه به جذابیت های معماری این عنصر ساختمانی نظیر تنوع بافت و رنگ، قابلیت انعطاف پذیری در اجرا و …. اشاره کرد.

سقف کاذب به سقف اصلی و دیوارهای اطراف متصل می گردد و سازه اصلی بار آن را تحمل می کند. این سازه برای عایق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت، اجرای نورپردازی های دکوراتیو و پوشش سیم های تاسیسات کاربرد دارد و در اکثر خانه های امروزی می توان نمونه های مختلف آن را مشاهده کرد. این سقف ارتفاع اتاق را کاهش می دهد، به همین منظور برای جلوگیری از ایجاد فضایی محدود و تنگ آن را لزوما دیوار به دیوار اجرا نمی کنند. امروزه با خلق ایده های جدید، طرح های متنوعی برای ساختار سقف کاذب ارائه می شود که می توان با توجه به سلیقه و دکوراسیون مورد نظر آن ها را انتخاب نمود. طراحی سقف های کاذب از جمله جذاب ترین موضوعات در معماری می باشد. با استفاده از این نوع سقف ها می توان تغییری اساسی در دکوراسیون داخلی به وجود آورد. این سقف ها با طراحی های منحصر بفرد و جذاب دکوراسیون را زیباتر نشان می دهند و جلوه ای متفاوت به آن می بخشند. از قابلیت های ویژه سقف کاذب این است که می توان در آن نورپردازی انجام داد و فضایی دکوراتیو و دلنشین به نمایش گذاشت.

گاهی ساختار سقف کاذب به گونه ای است که برای تاکید بر یک نقطه از منزل مانند اتاق نشیمن (تی وی روم) اجرا می شود که این کار ایده ای بسیار جالب و چشمگیر است. این سقف یکنواختی فضا را از بین می برد و آن را به مرکز توجه تبدیل می کند. از سقف کاذب نه تنها برای پوشش سقف اتاق بلکه برای سقف حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده می شود که سقف هایی که در این قسمت از خانه نصب می شوند اصولاً ضد آب هستند و مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارند.

مزایای استفاده از این سقف

  • سقف کاذب قابلیت جا به جایی دارد و هزینه اجرای آن در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی ارزان تر خواهد بود.
  • این سقف نقش بسیاری در جذب صدا دارد بنابراین از انتقال سر و صدا بین طبقات جلوگیری می کند.
  • تعمیر سقف کاذب آسان است.
  • این سقف لوله ها و سیم کشی های رد شده در سقف اصلی را پوشش می دهد.
  • اجرای سقف کاذب نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد؛ زیرا از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می کند.
  • با استفاده از سقف کاذب می توان نورپردازی های بسیار زیبا در فضای مورد نظر اجرا نمود.
  • اگر سقف کاذب درست اجرا شود، می تواند مصرف سوخت در ساختمان را به حداقل برساند.
  • نصب عایق های حرارتی و اجرای سقف کاذب بدون هیچ نوع درز می تواند انتقال حرارت را کاهش دهد.

معایب استفاده از این سقف

معایب استفاده از این سقف

  • سقف کاذب ارتفاع اتاق را کمی کاهش می دهد، زیرا در زیر سقف اصلی نصب می شود.
  • مقاومت و استحکام این سقف مانند سقف اصلی نیست و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد.

قیمت انواع سقف کاذب

انواع سقف کاذب

  •  رابیتس

سقف کاذب رابیتس یکی از رایج ترین انواع سقف کاذب است. رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه است که توسط سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می گردد. رابیتس در دو نوع برجسته و مسطح ساخته می شود که نوع برجسته آن برای دهانه های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

سقف کاذب رابیتس

سازه سقف رابیتس متشکل از نبشی، میلگرد و لایه رویه (ورق های مشبک گالوانیزه) است. از مزایای این نوع سقف می توان به دسترسی آسان به مصالح، طرح پذیری متنوع و سرعت اجرای مناسب آن اشاره نمود. این سقف علاوه بر مزایای نام برده شده دارای معایبی نظیر مصرف زیاد گچ، وزن زیاد، سرعت اجرای پایین و محدودیت آب و هوایی هنگام گچ کاری می باشد.

  •  کناف

سقف کاذب کناف در اکثر ساختمان های امروزی به چشم می خورد و به صورت پنل های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می شود. این سقف در دو ساختار سقف کاذب کناف یکپارچه و ساختار سقف کاذب کناف مشبک اجرا می گردد. سقف کاذب کناف یکپارچه از یک زیرسازی فولادی سبک وزن ساخته شده که پنل های گچی روکش دار بر روی آن نصب می گردد.

نحوه اجرای سقف کاذب کناف

اما سقف کاذب کناف مشبک از سازه های سپری و تایل های سقفی به صورت یک شبکه تشکیل شده که توسط آویز به سقف اصلی متصل می شوند. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و قیمت آن نیز ارزان می باشد. علاوه بر آن این نوع سقف نیاز به رنگ آمیزی ندارد و تعمیر و نگهداری آن نیز آسان است. سقف کناف در دو نوع دکوراتیو و ساده طراحی و اجرا می گردد.

  • ساختار سقف کاذب با پنل های از پیش ساخته گچی

جنس این سقف از آلومینیوم است و قطعات از پیش آماده گچی درون آن قرار می گیرند. امکان ایجاد طرح های گوناگون و تعویض قطعات سقف کاذب با پنل های از پیش ساخته گچی وجود دارد و می توان آن را با پرداخت کم رنگ آمیزی کرد. این سقف از مقاومت بالایی در برابر حریق برخوردار است و با محیط زیست سازگاری دارد. علاوه بر آن ایمنی آن در برابر زلزله بالا است و اجرای آن نیز به سرعت و به آسانی صورت می گیرد.

  •  گریلیوم

سقف کاذب گریلیوم نوعی سقف تزئینی محسوب می شود و جنس آن از آلومینیوم یا آلیاژ است. گریلیوم به سقف باز معروف است و آنچه که بعد از نصب سقف دیده می شود حفره های مربعی شکلی است که در مجاور یکدیگر نصب شده اند.

سقف گریلیوم

سقف گریلیوم را می توان به تنهایی و یا ترکیب با دیگر سقف های کاذب اجرا نمود. از مزایای سقف گریلیوم این است که می توان در پشت آن کانال و دریچه کار کرد، زیرا هیچ چیز جز چراغ از آن دیده نمی شود. نصب این سقف مانند سایر سقف ها توسط آویز و با استفاده از زنجیر یا سیم مفتول انجام می شود.

  •  چوبی

این نوع سقف حسی گرم و دلپذیر القا می کند و تاثیر شگرفی بر زیبایی دکوراسیون داخلی می گذارد. این سقف دارای یک بخش اصلی که متشکل از چهار تراش یا فولاد است، تشکیل شده و قسمت فرعی آن نیز از چوب می باشد.

طراحی سقف کاذب چوبی

نحوه نصب سقف چوبی بدین نحو است که قبل از اجرای لمبه کوبی، کلاف کشی و تراز سقف با چهارتراش چوبی مناسب در دور تا دور آن انجام می شود. جنس لمبه های چوبی از چوب نراد خارجی است.

  •  ترکیبی

سقف ترکیبی از اجرای چند نوع سقف کاذب که به شکل یک طرح هندسی در آمده اند ایجاد می شود. برای اجرای این سقف باید به این نکته توجه داشت که طرح انتخابی مناسب با سازه های کاذب باشد. قبل از نصب سقف ترکیبی، زیرسازی مناسب با آهن کشی یا بدون آن باید انجام شود.

  •  آلومینیومی

این نوع سقف با استفاده از تایل های آلومینیومی و بدون نیاز به بتونه کاری و پیچ نمودن تایل ها به سپری اجرا می شود. سقف آلومینیومی را می توان تعمیر کرد و به فضای پشت آن دسترسی داشت.

قسمت های مختلف این نوع سقف در جای خود نصب می شوند، برای مثال اگر امکان تعریق و وجود رطوبت در پشت سقف وجود داشته باشد از تایل های روکش شده با پی وی سی و پشت فویل دار استفاده می شود و اگر هدف از نصب این سقف صرفاٌ برای تزئین باشد از تایل های ساده رنگی استفاده می گردد. علاوه بر آن اگر سقف کاذب به عنوان عایق آکوستیک نصب می شود باید تایل های پانچ دار برای اجرای آن به کار برده شوند.

کاربرد سقف کاذب دامپا

سقف دامپا یا سقف نواری جزء سقف های کاذب آلومینیومی محسوب می گردد که از طریق شکل دهی پنل های آلومینیومی ایجاد می شود. نصب و اجرای سقف دامپا به راحتی و به سرعت انجام می شود و پانل های آن را می توان از سمت پایین سقف جا زد و یا آن ها را جدا نمود.

این پانل ها غیر قابل اشتعال هستند و رنگ آن ها ثابت است. سقف دامپا قابل شستشو است و عمر مفید آن نیز بالا می باشد. این سقف با توجه به محلی که در آن نصب می شود متفاوت است. برای مکان هایی که نیاز به عایق صوتی ندارند از نوع ساده و برای مکان هایی که باید اکوستیک شوند از نوع سوراخ دار استفاده می شود.

  •  آکوستیک

قیمت سقف آکوستیک

در اجرای این سقف از متریال هایی نظیر پلاک های چوبی و گچی، ورقه های مقوایی فشرده و پارچه چین دار استفاده می شود. از ویژگی های این سقف می توان به سادگی، ضد صدا و حریق بودن و قیمت مناسب اشاره نمود. از این نوع سقف در مکان هایی اکه انعکاس صوت و میزان سر و صدا در آن ها بالاست استفاده می شود از جمله سالن کنفرانس ها و سینماها.

  •  طلقی

نمونه ای از سقف های کاذب پرکاربرد می باشد. از ویژگی های این مدل سقف می توان به قابلیت عبور نور از آن ها اشاره کرد. در سیستم اجرایی این سقف ها از شبکه بندی کناف استفاده می شود. از مزایای استفاده از این سقف می توان به هزینه مقرون به صرفه و سرعت نصب بالای آن ها اشاره کرد.

  •  مجازی

نمونه ای دیگر از سقف های کاذب، سقف آسمان مجازی یا سقف کشسان می باشند. در صورتی که ساختمان به گونه ای باشد که از قبل پروفیل های مخصوص به نصب سقف کاذب در آن به کار رفته باشد. می توان از تایل های مخصوص استفاده کرده و نسبت به نصب سقف آسمان مجازی اقدام کرد.

  •  شیشه ای

در سقف های شیشه ای از شیشه های تزیینی برای پوشش سقف استفاده می شود. در اکثر مواقع از شیشه های سکوریت در این مدل بکار می رود. این نوع سقف قابلیت ورود نور را دارا می باشد و تمیز کردن و شستشوی آن به راحتی انجام می گیرد. همچنین از مزیت های این سقف ها این است که در طرح ها و رنگ های مختلف می توان آن را اجرا کرد.

این سقف معایبی نیز دارد از جمله این که وزن آن زیاد می باشد و هزینه نصب بالایی دارد. همچنین در شرایطی مانند زمین لرزه، احتمال شکستگی آن هرچند به میزان کم، اما وجود دارد.

  •  آی گلس

آی گلس، سقف رایجی در ایران است و مواد اولیه‌اش در داخل کشور تولید می‌شود. این نوع سقف را از تایل‌ های شفاف آکریلیک تولید می کنند و روشنایی را به خوبی از خود عبور می‌دهد. ترکیب سقف آی گلس با انواع سازه کاذب به خصوص ام دی اف ظاهری بسیار زیبا و جذاب را بوجود می آورد. آی گلس دارای وزنی سبک می باشد و طرح بندی های بسیار متنوعی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
آخرین مقالات تیم فنی آکس (مشاهده همه)

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید