در حال بارگذاری لوگو
مدیریت پیمان در ساخت و ساز

مدیریت پیمان در ساخت و ساز

برای آشنایی با مدیریت پیمان در ساخت و ساز ابتدا به تعریف ساخت و ساز به زبان ساده می پردازیم. صنعت ساخت و ساز همواره صنعتی محبوب و پرسود چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان بوده است. کلمه ساخت و ساز خود به خود ارتباط مستقیم با سرمایه دارد و هرجا سرمایه باشد جذابیت را به دنبال دارد. خصوصا در چند دهه اخیر که با توسعه شهرسازی، ساخت و ساز، نوسازی و بازسازی رونق فراوانی پیدا کرده است. در ادامه می خواهیم بدانیم، جدای از جذب سرمایه و یا سرمایه گذاری چه موارد مهمی الفبای اولیه ساخت و ساز می باشند.

الفبای اولیه ساخت و ساز

همانند تمامی فعالیت های ساختمانی در اینجا نیز باید اولویت بندی نمود. تهیه زمین یا محل ساخت، مجوزهای شهرداری و ارگان های مربوط، دستور نقشه و … پس از انجام همه این موارد و تعیین ناظر، مجری و در بیشتر موارد اصلاح نقشه و … باید بیشترین دقت را در عقد قرارداد حقوقی با شرکت های مهندسی و پیمانکار داشت.

عوامل موثر بر ساخت و ساز موفق

عوامل موثر بر ساخت و ساز موفق

استفاده از مصالح با کیفیت، نیروهای مجرب، اجرای اصولی و زمان بندی موجب صدور به موقع پایان کار و بهره برداری در زمان مناسب می باشد. در صورتیکه همه موارد به همراه جزئیات به درستی رعایت نگردد، محتمل هزینه های هنگفتی خواهد شد. این امر موجب از دست رفتن زمان می گردد. در تمامی عملیات های ساختمانی مدیریت زمان، مانع از خسارت های احتمالی می شود. برای مدیریت زمان نیاز به تجربه و تخصص در کنار هم می باشد.

ساخت و ساز از آن دسته از فعالیت هایی است که حتما باید از افراد و تیم حرفه ای کمک گرفت تا نتیجه مطلوبی حاصل گردد.

تعریف مدیریت پیمان

مدیریت پیمان در ساخت و ساز، در تعاریف کلی نوعی قرارداد است که کارفرما با توجه به قوانین، شخص یا شرکتی را برای مدیریت پروژه انتخاب می کند. وظایف هرکدام از طرفین در مدیریت پیمان مشخص است. کارفرما باید هزینه پروژه را بپردازد و پیمانکار پس از امضای قرارداد باید افراد یا پیمانکارهای پروژه را مشخص کند و تعیین برنامه نماید.

تعریف مدیریت پیمان

مزیت مهم عقد قرارداد

از مزایای مدیریت پیمان به کارفرما شامل این موضوع می شود که هزینه بالا سری نمی پردازد و فقط با مدیر پیمان در ارتباط است و با همه افراد شغل و پیمانکاران پروژه ارتباط ندارد. در پروژه های بزرگ طرف سوم به قرارداد اضافه می گردد که گروه مشاورین می باشد. این افراد هم به کارفرما مشاوره می دهد و هم ناظر بر اجرای پروژه هستند.

انواع مدیریت پیمان:

پیمانکار در این روش به دلیل اینکه هزینه ساخت را نمی پردازد و سود خود را در تسریع و پیشرفت پروژه می داند در انتخاب درست و بهتر مصالح تلاش می کند. درنتیجه سرعت اجرای پروژه به طور اصولی و صحیح بالاتر می رود. البته مدیریت پیمان شامل چند نوع مختلف می باشد، مانند:

  • پیمان مدیریت
  • دستمزدی
  • پیمان امانی

مدیریت منابع مالی

پیمان فاینانس یا مدیریت درست منابع مالی که هر کدام از این موارد تعاریف و مقررات خاص خود را دارند. در نهایت مدیریت پیمان در ساخت و ساز یک قرارداد برد-برد برای طرفین به حساب می آید. شرکت آکس طرح و ساخت با سالها تجربه مفتخر است در خدمت شما باشد. جهت مشاوره رایگان و بازدید از محل پروژه با کارشناسان آکس تماس بگیرید.

آخرین مقالات تیم فنی آکس (مشاهده همه)

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید