درای وال کناف

درای وال کناف

درای وال یا همان دیوار خشک کناف : سیستم ساخت و ساز خشک به ساختار های مقاوم در برابر زلزله ای گفته می شود که سبک بوده و از ترکیب پنل های گچی یا سیمانی که در اصطلاح عامیانه به آنها کناف گفته می شود به همراه پروفیل های سبک فولاد ی گالوانیزه ساخته می شود. با ترکیب این دو عنصر چهار ساختار حاصل می شود که عبارت اند از :

  1. دیوار جدا کننده
  2. سقف کاذب
  3. دیوارهای پوششی
  4. و پوشش های مقاوم در برابر آتش

درای وال چیست؟

پیش از ادامه دادن مقاله در ابتدا لازم است تا بدانیم کناف چیست. بعضی از افراد به اشتباه تصور می کنند که کناف نام دیگر درای وال یا سیستم ساخت و ساز خشک است. در صورتی که کناف یک نام تجاری است که متبکر و پیشتاز در این صنعت می باشد. در ایران با گذشت زمان مردم نام بسیاری از محصولات را با عنوان نام برند کناف یاد می کنند. بنابراین ما نیز در ادامه مقاله با توجه به آشنایی مردم با واژه کناف از این واژه استفاده می نماییم. شرکت کناف (وب سایت رسمی) در سال 1932 توسط دو برادر به نام های کارل و آنفوس پایه گذاری شد. هم اکنون بیش از 80 سال است در صنایع ساختمانی فعالیت می کند و در حال حاضر از برند های بین المللی در صنایع مرتبط با ساختمان به شمار می رود.

اجرای دیوار خشک کناف

آشنایی با دیوارهای کاذب یا جدا کننده : دیوارهای کاذب دیوارهای غیر باربری هستند که از آنها برای جدا کردن فضاهای داخلی ساختمان استفاده می کنند. با توجه به نوع ساختار آنها می توان این دیوار ها را بعد از اتمام مراحل ساخت نیز در ساختمان نصب نمود.

اجرای دیوار خشک کناف

دیوارهای کاذب از سه قسمت به نام استاد ها، پنل ها و رانر ها تشکیل می شوند. رانر ها عمدتا از قاب های اصلی درای وال کناف هستند که جنس آنها فولادی بوده و سطح مقطع آنها نیز ناودانی شکل است. داخل قاب های اصلی به وسیله یک سطح مقطع ناودانی شکل دیگری که آنها را استاد می نامیم تقسیم می گردند. سپس پنل ها که همان صفحات چند لایه یا گچی هستند روی آنها نصب می شود.

با استفاده از نوار و بتونه مخصوص درزگیری، درزهای میان صفحات نیز درزگیری می گردد تا سطحی یکپارچه حاصل شود. سطح به دست آمده در نهایت امکان اجرای رنگ، کاغذ دیواری، کاشی و یا پوشش های دیگر را خواهد داشت. هم چنین فضای خالی داخل نیز این امکان را می دهد تا از عایق های صوتی و حرارتی استفاده نمود. از همه مهمتر اینکه امکان دسترسی به تاسیسات ساختمانی نیز آسان تر می شود.

انواع درای وال کناف

درای وال کناف با توجه به عملکرد و مکان مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. در شرایط معمول از پانل های گچی ساده یا (Regular board) استفاده می شود که این نوع ساده ترین نوع از دیوارهای کاذب به شمار می رود. در مکان هایی که رطوبت زیاد وجود دارد مانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی از پنل های (Moisture Resistant board) که در برابر رطوبت مقاوم هستند استفاده می شود. این صفحات معمولا در مکان هایی به کار گیری می شوند که رطوبت آنجا کم تر از 90 درصد باشد.

مکان هایی که احتیاج به مقابله با حریق دارند نیز از پانل های مقاوم به آتش که دارای الیاف و شیشه می باشند استفاده می شود. این پانل ها تا 3 ساعت در مقابل آتش سوزی مقاومت می کنند. در مکان هایی مانند چاه های تاسیساتی که هم رطوبت بالا می باشد و هم خطر آتش سوزی وجود دارد از پنل های (Fire & Moisture resistant board) که در برابر آتش و رطوبت مقاوم هستند استفاده می شود. هم چنین برای دیوارهایی خارجی یا دیوارهایی که به صورت همیشگی با آب در تماس هستند از صفحات مسلح سیمانی یا آکواپنل استفاده می شود.

مزایای استفاده از دیوار خشک کناف

مزایای استفاده از دیوار خشک کناف

اگر بخواهیم مقایسه ای بین دیوار کاذب با دیوارهایی که با مصالحی مانند آجر یا بتون درست می شوند داشته باشیم به چند اختلاف بر خورد می کنیم. اول اینکه دیوارهای کاذب نسبت به این درای وال کناف حدودا 15 درصد سبک تر هستند که موجب می گردند در نهایت ساختمان نیز سبک تر شده و در نتجه مقاومت به زلزله افزایش یابد. هم چنین در صورت تخریب ساختمان با توجه به سبک بودن کناف خطر جانی برای ساکنین به طرز قابل توجهی کاهش می یابد.

دومین تفاوت نحوه اتصال انعطاف پذیر پانل ها به پروفیل ها باعث کاهش نیروی زلزله می شود. بدین گونه که استاد ها در داخل رانر های جای بیشتری برای بازی کردن دارند و به هم پیچ یا پرچ نمی شوند در صورتی که پانل ها به هر دوی آنها پیچ شده و سازه یکپارچه ای در نهایت به وجود می آید.

هم چنین سبک بودن مصالح کناف باعث می شود تا حمل آنها توسط کارگران راحت تر بوده و سرعت انجام پروژه بالاتر برود و هم چنین در مسافت های طولانی نیز با توجه به بسته بندی مناسب آسیبی به کناف ها وارد نشود.

تفاوت سوم یا به عبارت دیگر مزیت سوم دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی می باشد. بدین ترتیب در صورت آسیب دیدن لوله ها به سرعت و راحتی می توان قسمت آسیب دیده را تعویض و تعمیر کرد که باعث افزایش عمر ساختمان می شود.

به صورت کلی برای بازسازی منزل های قدیمی یا مناطقی که نیاز به ساخت وساز سریع باشد بهترین انتخاب می تواند سیستم های درای وال کناف باشد.

مزایای عمومی استفاده از درای وال کاذب

مقاومت در برابر صدا در صورت استفاده از دیوار خشک به مراتب افزایش می یابد و با استفاده از عایق های پشم سنگ و یا پلی استایرن می توان دیوارها را در مقابل با حرارت نیز عایق نمود. هم چنین با توجه به امکان رنگ آمیزی مستقیم دیوار خشک کناف نیازی به گچ و خاک نبوده و باعث افزایش سرعت اجرای پروژه و صرفه جویی در منابع نیز می شود. در نهایت نیز با توجه به اینکه دیواره های کناف سطح کم تری را اشغال می کنند مساحت مفید ساختمان نیز افزایش می یابد.

اجرای دیوار خشک کناف روی گچ یا سفال

در مورد اینکه آیا بر روی دیواره هایی از جنس سفال و گچ می توان از دیوارهای کنافی استفاده نمود یا خیر. پاسخ مثبت است و به سادگی می توان بر روی دیوار خشک از پوششی کناف استفاده نمود. هم چنین در مورد شست و شو محصولات کنافی نیز باید به نکاتی توجه داشته باشید. تنها در صورتی که بر روی دیوار کناف از کاغذ دیواری یا رنگ قابل شست و شو باشد امکان شست و شو دیوار وجود دارد. در غیر این صورت برای تمیز کردن دیوار تنها می توان از پارچه نمدار استفاده نمود. نکته پایانی هم اینکه در صورت علاقه به استفاده از چراغ های LED بر روی کناف این کار به سادگی قابل اجرا می باشد. برای اجرا تنها باید از متخصصین این زمینه راهنمایی بگیرید.

4.5/5 - (17 امتیاز)
آخرین مقالات تیم فنی آکس (مشاهده همه)

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید