خاکبرداری و تحکیم دیوارها Top Down

خاکبرداری و تحکیم دیوارها Top Down

امروزه با افزایش جمعیت به تدریج ارزش زمین بالاتر میرود که به دنبال آن بلند مرتبه سازی رواج بیشتری پیدا کرده است. بیشتر سازه های بلند مرتبه برای تامین پارکینگ و جانمایی تجهیزات تاسیساتی که گود های عمیقی را دارا می باشند ، است. در این شرایط پروژه های ساختمانی و عمرانی نیاز به خاک برداری و تحکیم دیوار ها پیدا می کنند که نیازمند تخصص و تجربه می باشد.

اجرای عملیات خاکبرداری و گودبرداری

برای اجرا کردن عملیات گود برداری های عمیق باید همزامان با شروع عملیات ، گود ها را پایدار سازی کرد و خاک زمین های مجاور و پیرامونی را تثبیت کرد. برای انجام دادن این مراحل میتوان از روش های رایج مانند انکراژ ،  نیلینگ، اجرای سولجر پایل و یا روش تاپ دان استفاده کرد.

اجرای عملیات خاکبرداری و گودبرداری

استفاده از روش های نوین در خاک برداری و تحکیم دیوار ها

در شرایط خاص تنها روش ایمن و قابل اجرا ممکن است روش تاپ دان باشد چرا که بقیه روش ها نیاز به اخذ رضایت از همسایه های مجاور قسمتی که قرار است گود برداری کند است و یا باید با تراز بالای سطح آب زیرزمینی در پروژه مطرح است مقابله شود.

برای تعیین روش اجرای ساختمان ها باید موارد زیادی را در نظر گرفت که یکی از آن ها شرایط ژئوتکنیکی ساخت گاه و ملحظات طراحی  هم جواری پروژه مورد نظر می باشد.

خاک برداری و تحکیم دیوار > روش اجرای معکوس ( TOP-DOWN Method )

یکی از روش های نوین پایدار سازی گود های عمیق  استفاده کردن از روش تاپ دان است . این روش در آیین نامه انگلستان برای سازه هایی که در قسمت نگهبانی استفاده میشود ارائه شده است و یک روشی برای اجرا می باشد که از اوایل دهه 90 میلادی تصویب شده و از سال 2001 میلادی نیز تا اکنون در کشور های قاره های مختلف همچون آمریکا ، فنلاند ، چین روسیه ، و ایران مورد استفاده متخصصین قرار گرفته است.

این روش مذکور با توجه به خود مهار بود دارای اطمینان و ایمنی بسیار بالایی در ساخت است و میتواند به خوبی و سهولت نیاز های کارفرما را برطرف کند.

خاک برداری و تحکیم دیوار >‌ اجرای روش تاپ دان

در روش تاپ دان اجرای ساختار در قسمت تراز زیر پی زمین به همراه خاک برداری و گود برداری می باشد. همچنین امکان اجرا بر روی سازه بالاتر از سطح زمین به همراه پیشروی کردن طبقات زمین نیز فراهم خواهد شد. در این روش به صورت قابل توجه و چشم گیری احتمال این وجود دارد که خسارت به سازه های هم جوار که به تغییر شکل و حرکت خاک حساس هستند وارد شود .

علاوه بر این به دلیل اجرای این سازه به صورت همزان رو به بالا و پایین سرعت انجام پروژه به صورت چشمگیری افزایش می یاد و باعث شده تا استفاده از منابع و میزان آلودگی کاهش یابد و در نهایت منجر به بهره وری بیشتر در هزینه ها میشود.
در پروژه ساخت یک سازه با استفاده کردن از روش تاپ دان باید به نکاتی توجه داشت در این روش باید علاوه بر کنترل های متداول سازه ای همزمان ملاحاظات ژئوتکنیکی نیز در مزحله طراحی و اجرای سازه وارد شود.
به همین علت باید سازه مورد نظر نیز توسط یه متخصص و یا مهندس کنترل ، بررسی و طراحی شود.نادیده گرفتن  و عدم توجه به عوامل مختلف در مرحله طراحی و بررسی سازه ،ممکن است موجب شود تا سازه با عواقب جبران ناپذیری مواجه شود.

خاک برداری و تحکیم دیوار >‌ اجرای روش تاپ دان

تاریخچه روش تاپ دان :

خاک برداری به روش تاپ دان که به آن روش پوش و کند – Cover then Cut نیز میگویند ،  به عنوان انقلابی در ساخت سازه های بزرگ زیر زمینی می باشد که برای اولین بار در دهه 70 میلادی در ساخت ایستگاه مترو در شهر پاریس و میلان استفاده شد . از این روش در سال های گذشته و پروژه های هم به نام روش UP-Down نیز یاد کرده اند . این روش در سال های اخیر جایگزین روش های سنتی در کشور های صنعت یافته ، شده است ، به صورتی که اکنون این روش مخصوص ساخت سازه هایی زیر زمینی و همچنین ساخت برج های بلند می باشد.روش تاپ دان با توجه به مهار بودن و اجرای سازه ، دارای اطمینان و ایمنی بسیار بالایی در ساخت است .

خدمات گود برداری ،‌ خاک برداری و تحکیم دیوار

گروه اکس طرح و ساخت نماینده فروش کناف  و اجرای کناف در تهران با بیش از ۳۰ سال تجربه علمی و عملی در زمینه نوسازی و بازسازی منزل و خدمات عمرانی ،‌ساختمانی مفتخر است که در خدمت شما عزیزان باشد.  در راستاي انجام بازسازي مكان هاي مسكوني ، تجاري و اداری كارشناسان ما با هماهنگي لازمه ، مكان مورد نظر را با سليقه شما و با توجه به زير ساخت ها ،مسائل فني و زيبايي شناختي مورد كارشناسي قرارداده و پس بررسي هاي انجام شده ، پيشنهادات خود را ارائه داده و بعد از تصميم گيري نسبت به چگونگی انجام كار قيمت هاي پيشنهادی را به سمع و نظر شما عزيزان  ميرسانند.

جهت هماهنگی بازدید و مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

4.9/5 - (21 امتیاز)
آخرین مقالات تیم فنی آکس (مشاهده همه)

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید