در حال بارگذاری لوگو
دیوار کاذب آکوستیک

دیوار کاذب آکوستیک

دیوار کاذب آکوستیک سازه ایست که می تواند در ساخت خانه ها، ادارات و.. به کار گرفته شود که علاوه بر کیفیت مرغوب، طرح های زیبا و استحکام بالا، کوچکترین صدایی را از خود عبور نمی دهند. یکی از مشکلات عدیده ای که زندگی در کلان شهر ها باعث آزار مردم می شود، آلودگی صوتی است که توسط ماشین ها، جمعیت افراد منطقه و… تولید می شود. خصوصا سبک زندگی آپارتمانی این روز ها بر حجم این سر و صدا افزوده است و بسیاری از مردم را آزار می دهد. راه کار های مختلفی برای حل این مسئله ارائه می شوند و یکی از آنها ساخت دیوار هایی است که عایق صوتی هستند و از هر دو طرف مانع عبور امواج صوتی می شوند.

ساختار دیوار کاذب آکوستیک

نوع گچ این تایل ها فایبر گلاس بوده و به خاطر کاربرد آن ها که عموما در منزل است می تواند مواد شوینده را نیز تحمل کند. دیوار کاذب آکوستیک و سقف های آکوستیک در شهر های بزرگ که معمولا پی اچ هوا نیز از حال نرمال خارج می شود و مواد آلاینده می تواند اثری مخرب بر دیوار های معمولی داشته باشد به خوبی مقاومت می کنند، بدون اینکه این مواد تاثیری در دراز مدت روی آن ها داشته باشد. جنبه ظاهری نیز بسیار مهم است چرا که دیوار کاذب آکوستیک طبق سلیقه مشتری ها ساخته می شوند و می توان طرح ها و رنگ های مختلفی را روی آن ها اجرا کرد.

مزایای عایق صوتی در ساختمان

استفاده از عایق های صوتی ساختمانی مزایایی بسیاری داشته که با اجرای دیوار آکوستیک می توانید تا حدودی از آن بهره مند شوید. شرکت کناف راه کارهای متنوعی برای تمام اجزای ساختمان ارائه کرده است تا بتواند راحتی و آسایش را برای شما به ارمغان بیاورد. از مهمترین مزایای دیوار آکوستیک می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • کاهش آلودگی های صوتی در آپارتمان ها
  • جلوگیری از ورود صدای خیابان ها به ساختمان
  • جلوگیری از عبور صدا از دیوارهای داخلی ساختمان
  • افزایش آرامش و آسودگی خاطر
  • طرح های متنوع و جذاب

اجرای دیوار کاذب آکوستیک

اجرای دیوار آکوستیک ساخته شده از الیاف گچی سوراخ دار، یکی از بهترین انواع دیوارهای عایق صداست که توسط برند آلمانی کناف ساخته شده و توانایی خود را در زمینه جلوگیری از عبور امواج صوتی با فرکانس های مختلف ثابت کرده است. با برخورد امواج صدا به دیوار، ارتعاشاتی در آن ایجاد می شود و به خاطر وجود چندین سوراخ متعدد در آن این موج ها با مسیری که آمده اند بازتابش می شوند و به آن سوی دیوار راهی پیدا نمی کنند. همچنین این نکته را در نظر بگیرید که امواج همواره حامل انرژی بوده و نمیتوانند از این دیوار ها عبور کنند که این ویژگی باعث شده تا عایق خوبی برای جلوگیری از هدر رفتن گرما در فصل زمستان شود.

در آپارتمانها ورود صداهای مزاحم از بخش های مختلفی است که با شناسایی آن‌ها این منشا را آکوستیک کرده و صداهای مزاحم را حذف می‌کنیم. در ادامه به معرفی این نقاط می‌پردازیم:

دیوار داخلی مشترک در آپارتمان :

دیوارهای داخلی مشترک بین دو واحد مسکونی در آپارتمان و انتقال صدا به واحدهای مجاور، یکی از مشکلات اساسی در زندگی آپارتمان نشینی است. ممکن است سروصدای روزمره به واحدهای دیگر رفته و سبب سلب آسایش شود. بهترین مزیت آکوستیک کردن دیوار افزایش سکوت و آرامش واحدهای آپاراتمانی و حفظ حریم خصوصی ساکنان است.

دیوار داخلی بین اتاق‌ها :

عایق‌بندی صوتی اتاق‌های یک واحد نیز بسیار بااهمیت است. ممکن است زمان استراحت و فعالیت افراد خانواده یکی نباشد. در این صورت فعالیت یکی مانع استراحت دیگری شده و آسایش هردو مختل می‌گردد. برای مثال ممکن است یکی از فرزندان‌تان قصد مطالعه داشته باشد و فرزند دیگرتان بخواهد موسیقی گوش کند. عایق صوتی دیوارهای داخلی خانه شما، کمک می‌کند تا هر فرد در اتاق خود  فعالیت دلخواه خود را انجام دهد؛ بدون اینکه باعث اذیت و آزار و ناراحتی دیگری شود. به تناسب آن، آرامش و احترام متقابل افراد خانواده افزایش می‌یابد.

آکوستیک ساختمان های آماده :

در مواردی که ساختمان بدون آکوستیک کردن دیوار و سقف و کف ساخته شده است و ساکنین تصمیم به عایق‌بندی می‌گیرند؛ در این حالت می‌توان پنل‌های آکوستیک را به صورت تخته‌ای و یا به صورت بافتی خریداری کرده و به دیوارها آویزان کرد. این حالت عایق‌بندی به صورت روکار است. با این‌که بیشتر این عایق‌ها طوری طراحی شده اند که اجازه انعکاس صدا از سطوح سخت را نمی‌دهند، برخی نیز برای جلوگیری از ورود سر و صدا از پنجره و دیوارها ساخته می‌شوند. درهایی نیز وجود دارد که برای اتاق خواب و در ورودی به کار می‌روند و خاصیت آکوستیک دارند و از پژواک صدا جلوگیری می‌کنند.

برای آکوستیک کردن دیوار دو نوع عایق وجود دارد؛ یکی روکار و دیگری توکار. هر کدام از آن‌ها کارایی خاصی داشته و از مواد خاصی برای عایق‌بندی استفاده می‌کنند. از جمله این عایق ها می توان به پشم سنگ، پشم شیشه، فوم و یونولیت اشاره نمود که هرکدام خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

در گذشته دیوارهای آکوستیک برای سینماها، سالن های آمفی تئاتر و سایر فضاهای عمومی استفاده می شد اما این دیوارها امروزه کاربرد فراوانی دارند و در منازل مسکونی، شرکت ها و آپارتمان ها نیز به کار برده می شوند.

اجرای دیوار آکوستیک کناف با روش های سنتی رایج در ایران امری بیهوده است و طبیعتا نتیجه ای در بر نخواهد داشت. نصب این نوع دیوار را باید بر عهده افرادی متخصص نهاد که می توانند با بالاترین استاندارد ها و روش های مهندسی آن ها را اجرا کنند. گروه آکس، نماینده کناف ایران با سال ها تجربه در ساخت و بازسازی منازل این توانایی را دارد که دیوار های آکوستیک کناف، که از با کیفیت ترین متریال ها ساخته شده را در ساخت منازل و پروژه های ساختمانی شما مطابق با استاندارد های جهانی اجرا کند.

آخرین مقالات تیم فنی آکس (مشاهده همه)

کلمات کلیدی را وارد نمایید