ساختار سقف کاذب

ساختار سقف کاذب

در این بخش به ساختار سقف کاذب می پردازیم که چه شکلی هستند و چه ویژگی هایی دارند. این سازه می‌تواند به‌صورت گچی، چوبی، فلزات رنگین، پی‌وی‌سی، شیشه‌ای، آهنی، ورق‌های فلزی روکش‌دار، آلومینیومی، کامپوزیت و غیره نصب شود که در هر صورت قابلیت اجرا به‌صورت واحد و یا با هم را داراست. حضور سقف کاذب در ساختمان، دغدغهٔ پوشش و مخفی نگه داشتن عوامل زیر سقف را از بین می‌برد و این، یکی از ویژگی‌های این رشتهٔ ساختمانی نیز هست.

ساختار سقف کاذب

هزینه نصب سقف های کاذب

برای اطلاع از هزینه و خرید سقف کاذب، می‌توانید با شرکت آکس، تولید کننده و نماینده کناف در ایران با بیش از ۳۰ سال تجربه، تماس بگیرید و از خدمات بازسازی ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی و … بهره ببرید.

سقف کاذب یک پوشش غیرباربری است که بعد از سقف سازه‌ای اجرا می‌شود. نقش این سقف به عنوان یک عنصر معماری، پوشش دهی تاسیسات زیر سقف اصلی سازه، آکوستیک نمودن فضا، ایجاد حجم‌های دکوراتیو، جلوگیری از رطوبت و اتلاف دما، ایجاد بستر نورپردازی مدرن متناسب با فضا و … می‌باشد. انتخاب سقف کاذب برای فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و … از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به سبک بودن، دسترسی آسان به تاسیسات پشت سقف کاذب در صورت بروز اشکال تاسیساتی، و عدم آسیب به ساکنین فضا در زمان وقوع حوادث اعم از زلزله، سیل و آتش‌سوزی توجه خاصی دارد.

مزایای استفاده از این سقف

  • سقف کاذب قابلیت جا به جایی دارد و هزینه اجرای آن در مقایسه با تعمیر و بازسازی سقف اصلی ارزان تر خواهد بود.
  • این سقف نقش بسیاری در جذب صدا دارد بنابراین از انتقال سر و صدا بین طبقات جلوگیری می کند.
  • تعمیر سقف کاذب آسان است.
  • اجرای سقف کاذب نقش بسزایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد؛ زیرا از هدر رفت انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می کند.
  • با استفاده از سقف کاذب می توان نورپردازی های بسیار زیبا در فضای مورد نظر اجرا نمود.
  • اگر سقف کاذب درست اجرا شود، می تواند مصرف سوخت در ساختمان را به حداقل برساند.
  • نصب عایق های حرارتی و اجرای سقف کاذب بدون هیچ نوع درز می تواند انتقال حرارت را کاهش دهد.

معایب استفاده از این سقف

معایب استفاده از این سقف

  • سقف کاذب ارتفاع اتاق را کمی کاهش می دهد، زیرا در زیر سقف اصلی نصب می شود.
  • مقاومت و استحکام این سقف مانند سقف اصلی نیست و در برابر حوادث طبیعی امکان تخریب آن وجود دارد.

قیمت انواع سقف کاذب

انواع سقف کاذب

  •  رابیتس

سقف کاذب رابیتس یکی از رایج ترین انواع سقف کاذب است. رابیتس نوعی ورق مشبک از جنس گالوانیزه است که توسط سیم آرماتوربندی به شبکه فرعی وصل می گردد.

سقف کاذب رابیتس

سازه سقف رابیتس متشکل از نبشی، میلگرد و لایه رویه (ورق های مشبک گالوانیزه) است. از مزایای این نوع سقف می توان به دسترسی آسان به مصالح، طرح پذیری متنوع و سرعت اجرای مناسب آن اشاره نمود.

  •  کناف

سقف کاذب کناف در اکثر ساختمان های امروزی به چشم می خورد و به صورت پنل های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می شود. این سقف در دو ساختار سقف کاذب کناف یکپارچه و ساختار سقف کاذب کناف مشبک اجرا می گردد.

نحوه اجرای سقف کاذب کناف

این سقف وزن بسیار سبکی دارد و قیمت آن نیز ارزان می باشد. علاوه بر آن این نوع سقف نیاز به رنگ آمیزی ندارد و تعمیر و نگهداری آن نیز آسان است. سقف کناف در دو نوع دکوراتیو و ساده طراحی و اجرا می گردد.

  • ساختار سقف کاذب با پنل‌های آلومینیومی

    امکان ایجاد انواع طرح‌ها و تعویض قطعات سقف کاذب با پنل‌های آلومینیومی وجود دارد و می‌توان آن را با کم رنگ‌آمیزی اجرا کرد. این نوع سقف از مقاومت بالایی در برابر حریق برخوردار است و با محیط زیست سازگار است. علاوه بر این، ایمنی آن در برابر زلزله بسیار بالا است و اجرای آن نیز به سرعت و به آسانی انجام می‌شود.

  •  گریلیوم

این نوع سقف معمولاً با نام سقف باز شناخته می‌شود و بعد از نصب، دارای حفره‌های مربعی مجاور یکدیگر است که شکل زیبایی به آن می‌بخشد.

سقف گریلیوم

سقف گریلیوم را می توان به تنهایی و یا ترکیب با دیگر سقف های کاذب اجرا نمود. نصب این سقف مانند سایر سقف ها توسط آویز و با استفاده از زنجیر یا سیم مفتول انجام می شود.

  •  چوبی

این نوع سقف حسی گرم و دلپذیر القا می کند و تاثیر شگرفی بر زیبایی دکوراسیون داخلی می گذارد

طراحی سقف کاذب چوبی

نحوه نصب سقف چوبی بدین نحو است که قبل از اجرای لمبه کوبی، کلاف کشی و تراز سقف با چهارتراش چوبی مناسب در دور تا دور آن انجام می شود. جنس لمبه های چوبی از چوب نراد خارجی است.

  •  ترکیبی

این نوع سقف از تایل‌های آلومینیومی بدون نیاز به بتونه کاری یا پیچ‌نمودن تایل‌ها بر روی سپرهایی اجرا می‌شود. سقف آلومینیومی قابلیت تعمیر دارد و به فضای پشت آن دسترسی‌پذیر است.

قسمت‌های مختلف این نوع سقف در محل خود نصب می‌شوند. اگر هدف از نصب این سقف صرفاً تزئین باشد، از تایل‌های ساده رنگی استفاده می‌شود. همچنین، اگر سقف کاذب به عنوان عایق آکوستیک نصب می‌شود، تایل‌های پانچ دار برای این منظور به کار می‌روند.

کاربرد سقف کاذب دامپا

سقف دامپا یا سقف نواری جزء سقف های کاذب آلومینیومی محسوب می گردد که از طریق شکل دهی پنل های آلومینیومی ایجاد می شود. نصب و اجرای سقف دامپا به راحتی و به سرعت انجام می شود و پانل های آن را می توان از سمت پایین سقف جا زد و یا آن ها را جدا نمود.

این پانل ها غیر قابل اشتعال هستند و رنگ آن ها ثابت است. سقف دامپا قابل شستشو است و عمر مفید آن نیز بالا می باشد. این سقف با توجه به محلی که در آن نصب می شود متفاوت است. برای مکان هایی که نیاز به عایق صوتی ندارند از نوع ساده و برای مکان هایی که باید اکوستیک شوند از نوع سوراخ دار استفاده می شود.

  •  آکوستیک

از ویژگی های این سقف می توان به سادگی، ضد صدا و حریق بودن و قیمت مناسب اشاره نمود. از این نوع سقف در مکان هایی اکه انعکاس صوت و میزان سر و صدا در آن ها بالاست استفاده می شود از جمله سالن کنفرانس ها و سینماها.

  •  طلقی

نمونه ای از سقف های کاذب پرکاربرد می باشد. از ویژگی های این مدل سقف می توان به قابلیت عبور نور از آن ها اشاره کرد. در سیستم اجرایی این سقف ها از شبکه بندی کناف استفاده می شود. از مزایای استفاده از این سقف می توان به هزینه مقرون به صرفه و سرعت نصب بالای آن ها اشاره کرد.

  •  مجازی

نمونه ای دیگر از سقف های کاذب، سقف آسمان مجازی یا سقف کشسان می باشند.  می توان از تایل های مخصوص استفاده کرده و نسبت به نصب سقف آسمان مجازی اقدام کرد.

  •  شیشه ای

در سقف های شیشه ای از شیشه های تزیینی برای پوشش سقف استفاده می شود. در اکثر مواقع از شیشه های سکوریت در این مدل بکار می رود. این نوع سقف قابلیت ورود نور را دارا می باشد و تمیز کردن و شستشوی آن به راحتی انجام می گیرد. همچنین از مزیت های این سقف ها این است که در طرح ها و رنگ های مختلف می توان آن را اجرا کرد.

این سقف معایبی نیز دارد از جمله این که وزن آن زیاد می باشد و هزینه نصب بالایی دارد. همچنین در شرایطی مانند زمین لرزه، احتمال شکستگی آن هرچند به میزان کم، اما وجود دارد.

  •  آی گلس

آی گلس، سقف رایجی در ایران است و مواد اولیه‌اش در داخل کشور تولید می‌شود. این نوع سقف را از تایل‌ های شفاف آکریلیک تولید می کنند و روشنایی را به خوبی از خود عبور می‌دهد. ترکیب سقف آی گلس با انواع سازه کاذب به خصوص ام دی اف ظاهری بسیار زیبا و جذاب را بوجود می آورد. آی گلس دارای وزنی سبک می باشد و طرح بندی های بسیار متنوعی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
Latest posts by تیم فنی آکس (see all)

نوشته های مرتبط

تماس با ما

با استفاده از روش های زیر میتوانید با ما در تماس باشید.

مهندس مصطفی جعفری فشارکی
مدیریت

davood daliran
پشتیبانی وب سایت و انتقادات و پیشنهادات

تماس با ما

کلمات کلیدی را وارد نمایید