سازه کناف چیست؟

سازه کناف چیست؟

برای اجرای سقف و دیوار کناف، پانل های کناف را به وسیله سازه های گالوانیزه یا همان سازه کناف به یکدیگر پیچ می کنند. سازه های کناف شامل سازه رانر و سازه استاد یا U , F می باشد که این قطعات گالوانیزه برای اجرای سقف کاذب کناف و یا دیوار کناف به کار می روند. ورقه های فولادی گالوانیزه را با ضخامت 0.6 میلیمتر تولید می کنند. این قطعات را با استفاده از تکنولوژی سردنورد، توسط دستگاه رول فرمینگ می سازند که معمولا از استاد و رانر در ساختار دیوار کناف بهره می برند. در ادامه به پاسخ سازه کناف چیست؟ بیشتر می پردازیم.

سازه کناف

استاد(stud)

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید، به قسمت عمودی قاب که از جنس فولاد است و در ساختار دیوار های خشک استفاده می شود، سازه استاد می گویند. سازه استاد به طور میانگین در فاصله‌های 30، 40، 60 سانتی متر به شکل قائم از همدیگر نصب می‌ شوند. استاد در واقع به عنوان زیرساز پنل ها استفاده می شود. عمق سازه های استاد از یکدیگر حدوداً 50،70 و  75،100 میلی متر است. به استاد، سازه C هم می گویند زیرا به شکل حرف انگلیسی C است. استاد یا همان سازه c در دو نوع DIN و  NF تولید می شود.

رانر

در تصویر بالا به قسمت افقی قاب که از جنس فولاد است و در ساختار دیوارهای خشک کاربرد دارد رانر گفته می شود. نام دیگر رانر سازه U است. زیرا به شکل حروف انگلیسی U ساخته می شود. از جمله کاربردهای رانر می‌ توان به استفاده از سقف کاذب و کف کاذب اشاره کرد. رانر در دو نوع DIN و NF وجود دارد. نصب استاد و رانر خیلی ساده است و به راحتی نصب می‌شوند. استاد و رانر دو عامل بسیار مهم در زیرسازی پروفیل کناف به شمار می‌ روند؛ اما اجزای دیگری هم هستند که هر کدام بهبود عملکرد آن کمک می کند.

علاوه بر استاد و رانر که به سادگی نصب می گردند و از عوامل اصلی زیرسازی دیوار کناف می باشند قطعه های مهم دیگری نیز جهت بهبود عملکرد دیوار وجود دارند که معرفی می گردند.

قطعه اتصال سازه پشتیبان (SC47)

با استفاده از این قطعه همراه با سازه کناف می توان سازه پشتیبان برای نصب قوطی های برق ساخت.

کاربرد جی بید در سازه کناف چیست؟

کاربرد این قطعه، برای ایجاد لبه های صاف و یکنواخت در انتهای آزاد پانل گچی می باشد. این سازه همچنین از لبه های آزاد در مقابل ضربه محافظت می کند.

درز انقطاع

در دیوارهای پیوسته با طول زیاد نیاز به ایجاد درز انقطاع می باشد. از این سازه برای پوشش درز انقطاع ایجاد شده استفاده می شود.

کرنر بید –  محافظ گوشه

از این سازه در کنج های خارجی دیوار کناف استفاده می شود. نقش اصلی آن جلوگیری از آسیب ناشی از ضربه می باشد این سازه تاثیر خوبی در ایجاد لبه های گونیا و یکنواخت نیز دارد.

شرکت آکس طرح و ساخت از ابتدا تا کنون همواره پیشرو در صنعت نوین ساختمان بوده، در همین راستا از سال 1380 اقدام به دریافت نمایندگی فروش و اجرای محصولات شرکت کناف ایران نمود. از این تاریخ تا به امروز موفق به فروش متریال و اجرای بسیاری از پروژه های نام آشنای کشور گردیده است. با توجه به کیفیت اجرای بالا و رعایت ضوابط فنی در بالاترین رتبه فنی از واحد بازرسی شرکت کناف ایران قرار دارد.

سازه های بکار رفته در نصب تایل های سقفی

سازه های بکار رفته در نصب تایل های سقفی

آویز

برای این ساختار آویز های مختلفی وجود دارد که معمول ترین آن ها آویز با مفتول گالوانیزه (به قطر 6 ‏میلیمتر) و فنر دوتایی (جهت تنظیم ارتفاع) می باشد.

کاربرد نبشی تراز در سازه کناف چیست؟

از نبشی تراز در فصل مشترک دیوار و سقف، به دیوار متصل می گردد و تراز سقف را مشخص می کند. همچنین، این سازه می تواند نقش باربری داشته باشد و به عنوان اولین تکیه گاه در حاشیه سقف عمل نماید. نبشی تراز در دو نوع ساده و دارای خط سایه ارائه می شود (نوع خط سایه دار، یک شیار آنزثینی در محل اتصال به دیوار ایجاد می کند).

کاربرد سازه های سپری در سازه کناف چیست؟

سازه های این سیستم به صورت سپری بوده و در سه طول استاندارد 3600 و 1200 و 600 میلیمتر تولید می شوند. ویژگی های شاخص این سازه ها شامل موارد زیر است:

  • ‏وجود زبانه های اتصال کشویی (کلیک) در ابتدا و انتهای سازه، که اجرای زیر سازی را سریع و آسان می نماید. وجود شیار های قائم در فواصل منظم بر روی جان سازه، که محل دقیق اتصال سازه ها را مشخص و حفظ ابعاد مدولار را تضمین می نماید.
  • ‏وجود سوراخ های مخصوص آویزگیری در فواصل منظم بر لبه جان سازه، که محل اتصال آویز ها را مشخص و اندازه گذاری را آسان می نماید.
  • ‏سطح زیرین بال، که نمای سازه است، با یک لایه ورق که از پیش رنگ گردیده روکش می شود.

مزایای به کارگیری سازه کناف چیست؟

مزایای به کارگیری سازه کناف چیست؟

  • مقاومت بالای آن­ در برابر تابش نور خورشید، زنگ زدگی و خوردگی
  • مستحکم بودن آن­ها در برابر زلزله، به علت سبکی وزن آن موقع زلزله حرکت می کنند و مستحکم می باشند.
  • جابه جایی راحت آن ها نسبت به سایر فلزات مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی
  • اجرا و نصب آسان پروفیل کناف نسبت به سایر محصولات سنتی
  • پروفیل کناف نسبت به مصالح سنتی هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ دستمزد مجری ارزان تر می باشد.
  • سبکی وزن این مقاطع باعث سبکی بار ساختمان می شود.

اکنون به پاسخ سازه کناف چیست؟ و چه کاربردی دارد پی بردید. برای خرید سازه کناف و انواع پانل کناف با ما در ارتباط باشید. برای مشاهده و خرید انواع محصولات کی پلاس به بخش فروشگاه کی پلاس مراجعه نمایید.

5/5 - (7 امتیاز)
Latest posts by تیم فنی آکس (see all)

نوشته های مرتبط

تماس با ما

با استفاده از روش های زیر میتوانید با ما در تماس باشید.

مهندس مصطفی جعفری فشارکی
مدیریت

davood daliran
پشتیبانی وب سایت و انتقادات و پیشنهادات

تماس با ما

کلمات کلیدی را وارد نمایید