سقف کشسان سه بعدی

سقف کشسان سه بعدی

پیش از پرداختن به اینکه سقف‌های سه بعدی و سقف‌های کششی سه بعدی چه هستند ابتدا می‌خواهیم بدانیم که سقف کشسان چیست؟ سقف‌ کاذب کشسان فناوری جدیدی در زمینه نمای داخل و پوشش داخلی ساختمان به شمار می‌رود. این نوع سقف‌ها را در ابتدای کار شرکت باریسول ابداع نمود به این دلیل است که برخی هنوز هم به آن‌ها سقف باریسول می‌گویند.

این یک راه عالی، مقرون‌به‌صرفه و کاملاً منطقی برای پوشش دادن نمای داخلی ساختمان است و علاوه بر این ویژگی‌های خاص دیگری نیز دارد که باعث شده است گزینه اول طرحان و معماران دکوراسیون داخلی به شمار رود. سقف‌ کاذب کشسان برخلاف نامش تنها برای سقف استفاده نمی‌شوند بلکه از این پوشش‌ها به‌عنوان دیوار پوش، پوششی برای اشیای مختلف یا لوازم سه بعدی نیز می‌توان استفاده نمود. اگرچه این پوشش‌ها کاربرد گسترده‌ای در تزئینات داخلی و دکوراسیون سه بعدی دارند، اما مهم‌ترین کاربرد آن‌ها برای سطوح مسطح بسیار عالی است.

سقف کشسان سه بعدی چیست؟

سقف کششی سه بعدی چیست؟

چاپ روی پارچه‌های نسوز منجر به تولید انواع سقف‌های سه بعدی می‌شود این کار در ایران روی پارچه‌های ترنسپرت یا نور گذر انجام می‌شود تا بتوان نورپردازی را از پشت سقف به‌صورت مناسب انجام داد. شاید با شنیدن نام سه بعدی به این فکر بیفتید که بعد سوم به معنی برجسته بودن کار است اما باید بگوییم که این‌طور نیست سه بعدی بودن در این مورد به معنی طبیعی بودن کار و جلوه بخشیدن به آن است.
به‌گونه‌ای که روح زندگی در آن دمیده شود. می‌توان با استفاده از یک طرح سه بعدی و ایجاد پرسپکتیو به بعد چهارم دست پیدا کرد که تورفتگی و برجستگی‌های لازم را به کار ببخشد و آن را واقعاً سه بعدی نشان دهد.

طراحی سقف کشسان سه بعدی

طراحی سقف کشسان سه بعدی

یکی از بهترین و انعطاف‌پذیرترین متریال‎ها برای ایجاد سازه‌های حجم دار، سه بعدی کردن سازه‌ها و ساخت سازه‌های هنری و تبلیغاتی می‌باشد. در گذشته برای ساخت سازه‌های دو بعدی و سه بعدی معمولاً از متریال‎هایی مثل کامپوزیت، فیبر، چوب، مقوای فشرده و کائوچوی مصنوعی و … استفاده می‌شود. اما کاربرد این متریال‎ها هزینه تولید بسیار بالایی دارند علاوه بر این ازنظر ایمنی ضعیف عمل می‌کنند. این متریال‎ها همچنین در طول زمان ممکن است دچار تغییر رنگ و فرم شوند و هزینه‌های بازسازی و اجرا افزایش پیدا می‌کند.

ویژگی‌های سقف کشسان سه بعدی

ویژگی‌های سقف کشسان سه بعدی

اما سقف کشسان سه بعدی را می‌توان روی سطوح مسطح، دو بعدی و سه بعدی نصب نمود و از متریال‎های مختلف برای طراحی فضای اطراف استفاده کرد. این سقف‌ها تنها یک پوشش روی کار هستند و در کنار سایر متریال‎ها استفاده می‌شوند. این پوشش‌ها از طریق ریل‌های آلومینیومی به سقف متصل می‌شوند. البته در اجرای این سقف کشسان باید از اسکلت یا نگهدارنده های خاص که خیلی سبک‌تر از آلومینیوم هستند استفاده شود.

پوشش رویه در سقف‌های سه بعدی

پوشش رویه در سقف‌های سه بعدی

برای حجم سازی و دو بعدی یا سه بعدی کردن کار این پوشش رویه است که نقش اصلی را ایفا می‌کند. روی این پوشش می‌توان هر نوع تصویر دلخواهی را چاپ نمود. سپس با استفاده از نورپردازی و ترکیب‌بندی‌های خاص هنری، تبلیغاتی یا تجاری آن را به شکل دلخواه ایجاد نمود. حجم سازی برای فضاهای تجاری، نمایشگاهی، سالن‌های مجلل و محیط‌های پر رفت‌وآمد بسیار مناسب است. در ایران بیشتر سقف کشسان سه بعدی دارای تصاویری از طبیعت می‌باشند و حجم سازی‌ها و سه بعدی کردن‌ها از همین تصاویر نشأت می‌گیرد. البته می‌توان از سبک‌های مختلف در طراحی این سقف کشسان استفاده نمود.

کاربردهای سقف کششی سه بعدی

کاربردهای سقف کششی سه بعدی

سقف کششی سه بعدی را می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان مورداستفاده قرار داد برای مثال سقف سه بعدی آشپزخانه، سقف سه بعدی حمام و سرویس بهداشتی، سقف سه بعدی سالن‌های لوکس و مجلل، سقف سه بعدی اتاق خواب، سقف سه بعدی راه‌پله‌ها از مهم‌ترین کاربردهای این نوع سقف‌های سه بعدی می‌باشند. اما از این سقف کشسان در فضاهای دیگر نیز می‌توان استفاده نمود که شامل سقف سه بعدی بیمارستانی، سقف سه بعدی استخر و سونا، سقف سه بعدی هتل‌ها و مراکز خرید و … می‌باشد.

نورپردازی سقف کشسان سه بعدی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در تولید و اجرای سقف کشسان سه بعدی و به طور کلی انواع سقف‌های کششی انجام می‌شود نورپردازی است.

روی سقف‌های کشسان می‌توان سه نوع نورپردازی انجام داد:
  • بک لایت ( نورپردازی از پشت سقف )
  • آپ لایت ( نورپردازی از روی سقف )
  • ساید لایت ( نورپردازی از کنار سقف)

هرکدام از این روش‌ها جذابیت و زیبایی خاص خود را دارند اما استفاده از روش بک لایت و نورپردازی از پشت سقف کشسان رایج‌تر است. نورپردازی سقف‌های کششی به روش بک لایت (Back light ) خود دارای انواع مختلفی است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نورپردازی با ریسه اس ام دی ( ریسه SMD )
  • نورپردازی با مهتابی اس ام دی ( مهتابی SMD )
  • نورپردازی با فیبر نوری

در مقاله‌های بعدی تلاش می‌کنیم شما را با انواع مختلف این نورپردازی و دیگر روش‌ها آشنا کنیم.

نورپردازی بک لایت

همان‌طور که گفتیم از پشت سقف کشسان معمول‌تر است که نورپردازی انجام شود با این کار نور یکدست و یکنواخت در فضا ایجاد می‌شود. اگر سقف کشسان شما در مسیر نور طبیعی مثل پنجره یا در و … قرار داشته باشد به‌سادگی می‌تواند نور طبیعی را از خود عبور دهد. اما عبور نور مصنوعی از سقف کشسان بستگی به نوع پوششی دارد که برای ساخت این سقف‌ها استفاده‌شده است.
پارچه‌هایی که برای تولید این سقف‌ها به کار می‌روند انواع مختلفی دارد بر این اساس دسته بندی براق، مات و نیمه مات را داریم. نوع سقف کشسی لاکر مات و براق به‌سادگی نور را منعکس می‌کند.
درحالی‌که پارچه‌های مات نور را به خود جذب می‌کنند و از انعکاس آن جلوگیری می‌نماید. بسته به محیط و شرایط آن و سلیقه کارفرما می‌توان از انواع پارچه‌ها و روش‌های نورپردازی برای تولید این سقف کشسان استفاده نمود.

Latest posts by تیم فنی آکس (see all)

نوشته های مرتبط

تماس با ما

با استفاده از روش های زیر میتوانید با ما در تماس باشید.

مهندس مصطفی جعفری فشارکی
مدیریت

davood daliran
پشتیبانی وب سایت و انتقادات و پیشنهادات

تماس با ما

کلمات کلیدی را وارد نمایید