نورپردازی سقف کناف

نورپردازی سقف کناف

کناف یکی از متریال هایی می باشد که می توان از آن برای زیبایی و ظریف کاری بخش های مختلف یک واحد ها استفاده کرد. همانطور که میدانید امروزه با استفاده از نورپردازی می توان جلوه ویژه ای را برای یک واحد به وجود آورد. البته یکی از ابزار هایی که در اینجا به کمک شما می آید کناف است. سقف ها از بخش های مهم هر واحد به شمار می روند که با استفاده از آسمان مجازی، گچ بری و یا کناف دکور می شوند. یکی از محبوب ترین متریال ها برای دکور کردن سقف، کناف است. در این مطلب قصد بررسی نورپردازی سقف کناف و تاثیر آن بر دکوراسیون را داریم.

آشنایی با سقف کناف

سقف کناف نوعی از سقف های کاذب به شمار می رود که انواع مختلفی نیز دارد. این محصولات را می توانید هم برای ساخت و هم برای ظریف کاری و دکور کردن یک واحد استفاده کنید. ساختار سقف های کناف بدین صورت است که تشکیل شده از صفحاتی می باشد که از گچ پوشیده شده و میتوان با استفاده از آنها بسیاری از محل ها را پوشش دهید.

آشنایی با سقف کناف

این سازه ها دارای وزن کمی می باشند و می توان آنها را در واحد هایی که به صورت ضد زلزله نیز ساخته می شوند استفاده کنید. گفتنی است که به علت جنس سطحی این دیوار ها به خوبی نور را منعکس می کنند به همین دلیل برای نورپردازی انتخاب بسیار مناسبی به شمار می روند. البته باید بدانید که با اینکه سقف های کناف بسیار رایج می باشند اما محصولات دیگری مانند انواع دیوار ها نیز توسط کناف تولید می شود.

مزایا نورپردازی سقف کناف

  • انعکاس مناسب نور
  • قابلیت استفاده از انواع باکس ها و هالوژن ها
  • قابل جداسازی و تغییر هستند
  • طول عمر و دوام بالایی دارند
  • اجرای طرح های مختلف با کناف امکان پذیر است

ایجاد باکس نور با سقف کناف

ایجاد باکس نور با سقف کناف

یکی از ویژگی های که بسیاری از معماران را به سمت سقف کناف کشانده است ایجاد باکس نور می باشد. با استفاده از سقف یکپارچه کناف می توانید باکس های نور مخفی را به گونه ای طراحی کنید که سر تا سر یک واحد را پوشش دهند و یا تنها یک بخش خاص را از با این تکنیک بپوشانید. همچنین باکس های نور مخفی یکی از مزایای نورپردازی سقف کناف نیز به شمار می آید که در مدت زمان کوتاهی قابل اجرا است.

امروزه در بسیاری از واحد های مسکونی و یا اداری از باکس های نور مخفی استفاده می شود. به علت انعکاس خوب نور در کناف، یکی از انتخاب ها می تواند ساخت باکس نور با استفاده از کناف باشد که علاوه بر زیبایی دارای مزایای دیگری نیز هستند. همچنین با استفاده از این باکس ها می توان نما و جلوه زیبایی نیز برای واحد های قدیمی ایجاد کرد و معمولا این کار یکی از گزینه های معماران برای بازسازی کردن منزل است.

روش صحیح نورپردازی سقف کناف

روش صحیح نورپردازی سقف با کناف

نورپردازی سقف کناف که یکی از بخش های مهم هر واحد می باشد نیاز به تجربه و علم کافی دارد و باید به صورت اصولی انجام بگیرد. برای مثال در بخش پذیرایی باید از چراغ های قوی تر و یا از لامپ های بیشتری نسبت به اتاق های خواب استفاده شود. البته ترکیب هایی از رنگ نیز در بخش های مختلف سقف می تواند جلوه خاص را برای واحد به وجود بیاورند.

به صورت کلی نورپردازی یک واحد باید با توجه به موقعیت (نورگیر بودن ویا نبودن واحد) تعیین شود. بهتر است تا اجرای نورپردازی را به معماران با تجربه بسپارید تا با بررسی و وضعیت واحد، بتوانند انتخاب مناسبی را برای شما داشته باشند.

نورپردازی بخش های مختلف واحد

نورپردازی بخش های مختلف واحد

یکی دیگر از عواملی که در نورپردازی سقف کناف باید به آن توجه داشته باشید، بخش های مختلف یک واحد می باشد که به صورت یکسانی طراحی نمی شوند. برای محیط های مختلفی مانند اتاق، پذیرایی و یا آشپزخانه از قالب های خاصی استفاده می شود که برای آن محیط مناسب می باشد. برای مثال استفاده از باکس های نور مخفی که در داخل آنها ریسه هایی با نور های مختلف به کار برده شده است برای پذیرایی بسیار مناسب می باشد. این در حالی است که استفاده از این باکس های برای آشپزخانه توصیه نمی شود و بهتر است تا برای این محیط از سقف های کشسان استفاده کنید.

گفتنی است که سقف های کشسان نیز قابلیت نورپردازی را دارند و مناسب برای بخش های مختلف یک واحد هستند. با توجه به این که سبک یک واحد در طراحی سقف ها و نورپردازی آن بسیار مهم است باید به تمامی بخش ها توجه شود. برای مثال واحد هایی که به صورت مدرن دکور می شوند بهتر است تا اتاق هایی با سقف ساده و مستطیلی شکل داشته باشند.

تاثیر ارتفاع سقف کناف بر نورپردازی

تاثیر ارتفاع سقف کناف بر نورپردازی

همانطور که از قبل نیز اشاره کردیم سقف های کناف، نوعی از سقف های کاذب به شمار می آیند و خود مقداری از ارتفاع سقف اصلی را اشغال می کنند. به همین دلیل استفاده از این محصولات برای محیط هایی که ارتفاع سقف آنها کوتاه می باشد مناسب نیست. اما به صورت کلی در هنگام نورپردازی سقف کناف باید به ارتفاع سقف و نوع لامپ مصرفی توجه داشته باشید.

بهتر است تا برای سقف های کوتاه از ال ای دی های سقفی استفاده کنید. با این کار علاوه بر  بلندتر نشان دادن ارتفاع، نور مناسبی را نیز برای محیط فراهم کنید. همچنین در مواردی که سقف دارای ارتفاع بلندتری می باشد می توان علاوه بر ایجاد باکس های نور با استفاده از سقف کاذب کناف می توانید از هالوژن ها و چراغ های ال ای دی توکار نیز استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
آخرین مقالات تیم فنی آکس (مشاهده همه)

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید